Srbsko a Bubovické vodopády

28.02.2015 12:24

Vesnice Srbsko se nachází převážně na levém a zčásti i na pravém břehu řeky Berounky a podél Bubovického potoka, který se do Berounky vlévá zleva. Berounka zde vytváří hluboké údolí ostře zaříznuté do zdejších prvohorních vápenců. Přes řeku vede lávka pro pěší a osobní automobily, spojuje centrum obce, ležící na levém břehu řeky, s železniční zastávkou Srbsko, jenž se nachází na pravém břehu na železniční trati Praha–Beroun. Na levém břehu řeky zahrnuje katastrální území obce kopec Doutnáč (433 m n. m.) po pravé straně Bubovického potoka, jižně od silnice Bubovice – Hostim.

Na levém břehu Berounky území obce sousedí s katastrálním územím Hostim u Berouna, které je částí města Berouna, s obcí Bubovice a s městysem Karlštejn. Na pravém břehu území obce sousedí s obcemi Tetín a Korno a s katastrálním územím Poučník v obci Karlštejn.

V okolí Srbska se nachází mnoho vápencových jeskyní, největší je Ementál (1880 metrů dlouhá), z dalších např. Barrandova jeskyně (120 metrů dlouhá, 45 m hluboká). Místní jeskyně byly využívány člověkem již ve starší době kamenné. Mezi Berounem a Srbskem se také nalézají opuštěné vápencové lomy s několika podzemními štolami. Zdejší romantické skalnaté prostředí několikrát dobře posloužilo při natáčení několika filmů (například Zlatokopové z Arkanssasu). Nedaleko obce se nachází tradiční horolezecká oblast, díky dobré dopravní dostupnosti hojně navštěvovaná lezci z Prahy.

Nedaleko Kubrychtovy boudy se nacházejí Bubovické vodopády. Bubovický potok tu vytváří na tvrdším vápencovém podloží několik jezírek a vodopádů, které jsou zvláště brzy na jaře velmi působivé.

A jak se dostat těmto vodopádům ? Až vyjdete z naší ubytovny, dáte se doprava a před benzinovou pumpou, odbočíte doleva. Půjdete mezi paneláky a benzinovou pumpou k nádraží, kde nasednete na vlak. Vlakem se dostanete do Zadní Třebáně, kde přestoupíte na vlak do Berouna. V Berouně až vyjdete z nádraží, se dáte druhou odbočkou doprava (před odbočkou, je podchod pod dálničním mostem a odbočka je kousek před ní). Dojdete až k železničnímu mostu, který přejdete a poté půjdete kousek po silnici doleva. Poté se dáte cestou okolo řeky,až do Srbska. Žlutá turistická značka, začíná až už rozcestí V.Kozle a pokračuje až k Bubovickým vodopádům. Délka trasy cca 9km.

Zpáteční cestu, můžete zvolit tak, že se od Bubovických vodopádu vrátíte zpět do Srbska a odtud pak vlakem až do Litně.